افسون سکوت

افسون سکوت

به وبلاگ من خوش اومدین عضویت ونظربرای بهترشدن وبلاگم یادتون نره

منوي اصلي

آرشيو موضوعي

آرشيو مطالب

لينکستان

ساعت

امکانات

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->


<-PollName->

<-PollItems->

آمار وبلاگ:

بازدید امروز : 165
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 166
بازدید ماه : 590
بازدید کل : 11377
تعداد مطالب : 262
تعداد نظرات : 35
تعداد آنلاین : 1

خبرنامه وبلاگ:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




<-PollName->

<-PollItems->

چت روم
دریافت کد ترجمه گر وبلاگ

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
کد جستجوگر گوگل

فال عشق

دريافت كد بازی آنلاين تصادفی

كد تقويم

كد عكس تصادفی

كد عكس تصادفی

كد تصوير تصادفی

bahar22

title="Yahoo Status by pichak.net" href="ymsgr:sendim?آی دی ياهو شما">

فوايد مطالعه و كتابخواني در كودكان و نوجوانان


2 عادت به مطالعه و تاثير آن در كودكي ونوجواني پايدار است.
بسياري از دانشمندان وروانشناسان معتقدند كه اساس وزيربناي شخصيت انسان در سالهاي اول زندگي پايه گذاري مي شود و آموخته هاي اين دوران،تاثير عميقي بر آينده ي زندگي فرد دارد.بنابراين اگر مطالب خواندني مفيد و سازنده در اختيار كودكان و نوجوانان قرار گيردو آنها از همان سنين كودكي به مطالعه عادت كنند،راه و رسم زندگي را خواهند آموخت و تحت تاثير داستانها و كتابهاي آموزنده،به رشد و تعالي خواهند رسيد ودر آينده نيز براي حل مشكلات خود از كتاب كمك خواهند گرفت.حضرت علي(ع) مي فرمايند:“بهترين چيزي كه نوجوانان بايد ياد بگيرند سلسله كارهايي است كه به هنگام بزرگسالي به آن نيازمند خواهند بود.”
آدمي براي داشتن يك زندگي سعادتمند،نيازمند بينش وآگاهي است و آموخته هاي دوران كودكي و نوجواني،مقدمه اي براي زندگي فرد است.كودكان راه زندگي سعادتمندانه فردا را امروز بايد بياموزند و در اين مسير،كتابخواني، چون چراغي فراراه آنهاست.
3 مطالعه ،راهي براي تقويت روحيه ديني كودكان و نوجوانان است.
گاهي والدين به دليل ناآگاهي و درك نادرستي كه از مسائل ديني و مذهبي دارند،نمي توانند راهنماي خوبي براي كودكان و نوجوانان باشند.بنابر اين ممكن است در آموزش اين گونه مسائل دچار اشتباه شوند يا هرگز فرصت مناسبي براي آموزش اين مسائل نيابند.مطالعه كتابهاي ديني به كودك و نوجوان كمك مي كند تا به درك صحيحي از اين مسائل دست يابد و پيش از آن كه دير شود به رشد و شكوفايي برسد.البته انتخاب كتابهاي مناسب و چگونگي مطالعه و برداشت كودك از مطالب آنها از حساسيت خاصي برخوردار است و به راهنمايي افراد آگاه نياز دارد.
4 مطالعه ي صحيح زمينه ساز تفكر و خلاقيت كودكان و نوجوانان است
خواندن كتابها و داستانهاي مختلف موجب شكل گيري ارزشهاي گوناگون در ذهن كودك مي شود،حساسيت اورا رشد مي دهد و احترام به ديگران در او شكل مي گيرد.رضايتي كه كودك از مطالعه به دست مي آورد او را متكي به خود بار خواهد آورد.سؤالاتي كه بر اثر مطالعه براي كودك مطرح مي شود و مقايسه هايي كه او بين مسائل مختلف مي كند، در مجموع موجب مي شود كه او فردي خلاق بار بيايد.
با بهره گيري از تخيل كه ضرورت اساسي خلاقيت است دنيايي بزرگ و پهناور در مقابل چشمان كودك گشوده مي شود و او قادر است آزادانه خيال پردازي كند.كودك در اين شرايط هرگز خود را محدود ومحبوس در حصار واقعيتها و امور مشهود نمي بيند.
5 مطالعه باعث پيشرفت تحصيلي است.
مطالعه غير درسي،باعث بالا رفتن سطح فكر و فعال شدن ذهن كودكان و نوجوانان است.وقتي سطح فكر دانش آموزي بالا رفت و ذهن او فعال شد،امكان فراگيري درسهاي مدرسه برايش بهتر فراهم مي شود.يعني ذهن او آمادگي بيشتري را براي يادگيري رياضي،ادبيات،تاريخ و… خواهد داشت و اين مطلبي است كه تجربه آن را بارها ثابت كرده است.
دانش آموزي كه همگام با مطالعه درسي،به طور جدي به مطالعه كتابهاي غير درسي نيز مي پردازد،بدين وسيله:
6 داراي سطح فكرو انديشهاي وسيع مي شود.
7 ذهنش براي فراگيري فعالتر مي شود.
8 گنجينهي لغاتش كاملتر مي شود.
9 افقهاي جديدي پيش رويش باز مي گردد.
10 آمادگيش براي يادگيري درسهاي مدرسه بيشتر ميشود.
11 به صورت جديدتر وقويتر در راه كسب علم گام برمي دارد.
12 كتابخواني راهي براي شناخت الگوهاست.
كودكان و نوجوانان براي موفقيت در زندگي،به الگوهاي رفتاري نيازمندند.وجود حس همانند سازي در كودكان و نوجوانان و نياز آنها به الگوهاي رفتاري،ايجاب مي كند كه به الگوهاي شايسته اي دسترسي داشته باشند تا بدين وسيله شخصيت و رفتار خود را تشكيل دهند.الگوهايي كه به وسيله ي كتاب معرفي مي شوند،نقش مهمي را در شكل دادن به شخصيت كودكان و نوجوانان ايفا مي كنند.به لحاظ تاثيري كه الگوهاي برجسته ي اخلاقي در شخصيت نوجوانان و جوانان دارد،مطالعه ي زندگينامه ي بزرگان و مشاهير و فرزانگان ميتواند بسيار مؤثر واقع شود.
13 آيا عادت به مطالعه امري اكتسابي است؟
عده اي از والدين و مربيان تصور مي كنند كه عادت به مطالعه امري ذاتي و خصلتي است كه تنها بعضي از افراد به دليل كنجكاوي،علاقه و…به آن روي مي آورند و ديگران نمي توانند اهل مطالعه باشند و شايد به همين دليل،هيچ گونه تلاشي براي ايجاد عادت به مطالعه در فرزندان خود انجام نمي دهند.
پژوهشهاي اخير در زمينه ي تعليم و تربيت ثابت كرده است كه عادت به مطالعه يك امر اكتسابي است.يعني همان طور كه يك كودك،خواندن و نوشتن را ياد مي گيرد،مي تواند مطالعه را هم بياموزد.پس بايد روش مطالعه را به او آموخت و او را به خواندن عادت داد.


 

تصاوير جديد زيباسازی وبلاگ , سايت پيچك » بخش تصاوير زيباسازی » سری ششم www.pichak.net كليك كنيد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نويسنده: نجمه تاريخ: جمعه 29 بهمن 1389برچسب:, موضوع: <-PostCategory-> لينک به اين مطلب

درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدیدامیدوارم ساعاتی روکه دراینجامیگذرانیدبراتون مفیدباشه ونهایت استفاده روببرید خداي مهر و عشق !... شکيبايي را خوب به من آموختي ! و اکنون اين منم که فرياد ميزنم ! هر چه از تو ميرسد نيکوست ! و تويي که در هر حال ناب ترين ها و بهترين ها را به من هديه ميدهي . دستم را بگير و مگذار خطا کنم مهربانا. خداي من ! تو را سپاس براي هر آنچه که به من عطا کردي.

نويسندگان

لينکهاي روزانه

جستجوي مطالب

طراح قالب

© All Rights Reserved to dearkissme.LoxBlog.Com | Template By: NazTarin.Com